Katkı maddelerinin olumsuz katkısı
Katkı maddeleri çocukları olumsuz etkiler mi? İngiliz tıp dergisi Lancet’te yayımlanan bir çalışmaya göre evet, etkiler.
Southampton Üniversitesinden bir araştırma ekibi 3 yaşında 153 çocuk ve 8-9 yaşlarında 144 çocuk üzerinde hiperaktivite ölçümleri yapmışlar. Bir gruba 6 hafta boyunca yapay reklendiricili ya da sodyum benzoat koruyuculu meyva suyu verilirken, diğer gruba doğal meyva suyu içirilmiş. Tüm meyva suları aynı renk, tat ve görünümdeymiş.
Daha sonra araştırmacılar okulda çocukları izlemiş ve çocukların davranışlarına ilişkin ebeveynlerinin ve öğretmenlerinin yazdığı raporları analiz etmişler. Büyük çocuklara da bilgisayarda dikkat ölçen testler yapılmış. Tüm bunların sonuçlarından çocukların hiperaktivite dereceleri puanlanmış.
Genel olarak, katkı maddeli içecekleri içen çocukların hiperaktivite puanları, doğal meyva suyu içen çocuklarınkinin hemen hemen iki katı çıkmış. Sonuçlar hem küçük hem de daha büyük çocuklar için aynı çıkmış. Hatta bazıları diğerlerinden çok daha fazla hiperaktifleşmişler.
Hazır meyva sularını mutlaka okur, üstündeki meyva yüzdelerine bakarım ama en fazla %45 gördüğümü hatırlıyorum. Katkısız olanlarını bulmak da hemen hemen imkansız. En iyisi gene bizim ayran herhalde. Konuyu azıcık kurcalayınca cep telefonunuza kurabileceğiniz bir program olduğunu gördüm. İlgilenenler buradan programı indirip hem gıda koduna hem de katkı maddesinin adına göre ayrıntılı bilgi alabiliyormuşsunuz. Ama sanırım programın kıstası ürün bileşenlerinin sağlıklı olup olmaması değil de daha çok helal olup olmaması üzerine. Deneyip uygulayanlar bilgi verirse seviniriz.
Katkı maddelerini daha derinine kurcalayıp birşey yiyip içemez hale gelmek istiyorsanız, pek tavsiye etmemekle beraber buraya da bakabilirsiniz.
